لیست اختراعات سعيد مصفا
مزاياي همچون كاهش وابستگي به سوخت هاي فسيلي كاهش آلايندگي جو و چگالي انرژي بالا باعث شكل گيري روند رو به رشدي از تحقيقات دانشمندان بر روي هيدروژن به عنوان مهمترين سوخت در صنايع حمل و نقل آينده شده است. مهمترين مشكل در ساخت وسايل حمل و نقل با سوخت هيدروژن ذخيره سازي آن مي باشد. بنابراين تلاش هاي گسترده اي به منظور سيستم هاي ذخيره سازي هيدروژن بخصوص در زمينه افزايش ايمني و صرفه اقتصادي اين سيستم ها صورت گرفته است. در بين گزينه هاي مختلف ذخيره سازي هيدروژن هيدريدهاي فلزي و بخصوص آلياژ LaNi5 داراي بيشترين كاربرد تجاري براي ساخت مخازن نگهداري هيدروژن مي باشد اما همواره تخريب اين دسته از آلياژهاي جاذب توسط اكسيداسيون باعث گرديده تا فرايند توليد آن غير اقتصادي باشد. بنابراين تاكنون روش هاي مختلفي براي اصلاح سطحي و مقاومت آن در برابر اكسيداسيون پيشنهاد شده است. در روش بدست آمده از نانو لوله هاي كربني بعنوان فيلتر استفاده شده بدين معني كه با اضافه كردن مقدار مشخصي نانو لوله كربني به آلياژ توليد شده به روش ذوب قوس الكتريك و آسياب آنها نانو لوله به سطح ذرات چسبيده و همچون يك فيلتر هيدروژن را براحتي از خود عبور داده و به سطح آلياژ مي رساند اما مانع از عبور اكسيژن و رسيدن آن به ماده و اكسيد شدن آن مي شود. درصد بهينه نانو لوله و زمان بهينه آسياب كردن نيز در اين كار بدست آمده است. مشخص شده است كه كامپوزيت LaNi5-10wtt%MWNT بهترين درصد مخلوط و بهترين زمان آسياب در اتمسفر آرگون مدت 15 دقيقه مي باشد. در شكل زير تصوير ذرات آلياژ توليد شده و مقاوم شده بوسيله نانو لوله هاي كربني مشاهده مي شود.
موارد یافت شده: 1